Wynajęcie dobrze zapowiadającego się lokalu biurowego, o korzystnej lokalizacji i wystarczającym metrażu, nie jest aż tak trudne, co jego późniejsze urządzenie. Pewne zmiany na pewno okażą się niezbędne. Większe biuro zazwyczaj trzeba podzielić na mniejsze strefy, w czym mogą pomóc m.in. przegrody biurkowe szklane, ale też i kilka innych narzędzi.
Activity Based Working – co to takiego jest?
Ten trend o trzyczłonowej nazwie, która jak na razie nie ma dla siebie polskiego odpowiednika, polega na holistycznym podejściu do konstruowania miejsca pracy, w oparciu o trzy podstawowe fundamenty – technologię, kulturę i strefę psyche.
Według współczesnych architektów, współpracujących na co dzień z największymi przedsiębiorstwami, optymalny układ dla biura nie dzieli tego biura na konkretne stanowiska pracy, przeznaczone dla konkretnych osób, a na kilka różnych przestrzeni o określonych funkcjonalnościach.
Dlaczego warto pójść w tym kierunku?
Oczywiście nawet na tak podzielonej przestrzeni przegrody biurkowe szklane wciąż mogą wydzielać pojedyncze miejsca pracy, ale chodzi o to, by żaden pracownik nie przywiązywał się wyłącznie do jednego stanowiska. Często jest bowiem tak, że różni ludzie zajmują się w swojej pracy różnymi zadaniami. Jednego dnia będą musieli poświęcić większość czasu na spotkania z klientami, by następnego posiedzieć przed komputerem, a jeszcze kolejnego wziąć udział w kreatywnych naradach grupowych.
Na każdy odmienny typ działania należy więc przeznaczyć oddzielną przestrzeń biurową. Można to zrobić zarówno poprzez wydzielenie konkretnych pomieszczeń o określonej funkcjonalności, jak i poprzez wykorzystanie przegród biurkowych szklanych w biurze typu „open space”.
Jakie strefy są najważniejsze?
W każdym biurze na pewno przydadzą się oddzielne strefy do pracy samodzielnej oraz tej grupowej. To ważne, aby strefa nastawiona na pracę indywidualną zapewniała maksymalną prywatność, ciszę i spokój, albowiem w takich warunkach działa się zwykle najlepiej.
Równie istotne okaże się wygospodarowanie miejsca na poważniejsze spotkania biznesowe (np. spotkania z klientami), ale też i różnego rodzaju narady, nawet te mniej formalne. Ponadto pracownicy powinni uzyskać dostęp do stołówki bądź kawiarenki, niewielkiej strefy relaksu i przestrzeni wyposażonej w urządzenia biurowe.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Esglas.